Полевые испытания

PV Modules

Практическое сравнение между моно-, поли-, PERC и двойными фотоэлектрическими модулями.

Realtime data
-- -- Местное время
Installation date: 09-03-2020
--
--
--
--
--
--
--
Излучение
Румыния
44°17'59.9"N
26°11'29.7"E

Mono

2500Wp --
Total solar yield: --

Split-cell

2500Wp --
Total solar yield: --

Poly

2500Wp --
Total solar yield: --

PERC

2500Wp --
Total solar yield: --

* Этиполевые испытания и их результаты специфичны для данной установки в данном месте,Пожалуйста, выясните, какие из них станут лучшим решением для вашей собственной ситуации, т.к. результаты могут варьироваться в зависимости от влияния окружающей среды.

Малая лодка

Больше удовольствия от плавания

Снять лодку с трейлера и направиться в по волнам - это просто волшебство. Мореходство - это настоящая свобода, будь то рыбалка, вейкбординг или прогулка по островам на нескольких дней. Вы хотите чувствовать то же самое, когда дело доходит до энергоснабжения. Свобода заряжать телефон и слушать любимую музыку, где бы вы ни находились. Умное энергетическое решение Victron предоставляет эту свободу для любой маленького судна.

Оптимальный энергетический план

Представьте, что вы берете друга на рыбалку на выходные. Подвесной двигатель доставит вашу маленькую лодку на середину озера. Улов за день станет ужином, который вы приготовите перед ночевкой на маленьком острове.

Давайте рассмотрим Оптимальной план энергоснабжения , который поможет вам наслаждаться поездкой в комфорте.

Потребление

Сколько вам требуется?

Даже маленькая лодка предполагает наличие электрического оборудования. Все, что установлено в лодке, будет работать от постоянного тока, но вам также понадобится розетка переменного тока для зарядки телефона или ноутбука. Все электрические приборы используют определенное количество ватт. Сложение ваттов - это только половина истории. Время также важно. Возможно, у вас на борту 100 Вт, но они работают только в течение ограниченного времени. Маленький кулер потребляет 50 Вт, но работает всё время.

Для вдохновляющих целей мы обрисовали в общих чертах 2 примера системы , основанных на «обычном» и «более интенсивном» использовании энергии.

0,6 - 1,2 кВтч/день

«Нормальный» и «более интенсивный» профили ежедневного энергопотребления. Прочитать полностью

Прочитать полностью

Пример 1

Лампы освещения могут использовать 100 Вт в час, но эта мощность потребляется только 4 часа в день.
100 Вт x 24 ч/2 = 0,4 кВтч/день

Пример 2

Кулер потребляет 50 Вт в час, но этот прибор работает круглосуточно (обычно охлаждает ½ дня).
50 Вт x 24 ч/2 = 0,6 кВтч/день

Сохранение и преобразование

Сколько энергии должно храниться?

Вы не хотите использовать двигатель все время. Это может отпугнуть рыбу. Решение состоит в том, чтобы накапливать энергию в (бортовой) батарее, от которой инвертор преобразует накопленную мощность в 230 В. Батарея может заряжаться от берегового канала питания и от генератора переменного тока в движении. Если вы планируете поездки продолжительностью в несколько дней, убедитесь, что ваша батарея имеет достаточную емкость, чтобы поддерживать энергоснабжение в течение 48 часов, что является «золотым правилом».

x 2

Емкость литиевой батареи должна в два раза превышать дневную потребляемую мощность.

x 4

Из-за ± 50% меньшей способности к разряду, емкость свинцово-кислотной батареи должна в четыре раза превышать дневную потребляемую мощность.

Преобразование

Инвертор должен быть рассчитан на непрерывную поддержку средней нагрузки и соответствовать ожидаемому пиковому току мощности, с чем наши инверторы справляются очень хорошо (в среднем в 2 раза больше их постоянного тока).

Генерация

Откуда берется мощность?

У вас есть несколько вариантов выработки энергии, необходимой для вашего путешествия. Во-первых, у причала есть береговой кабель питания. Или - если вы транспортируете свою лодку домой на трейлере - вы подключаете ее в гараже. Выйдя в море, вы можете использовать (дополнительный) генератор на лодочных двигателях.

Источники энергии

Зарядное устройство
10A - 30A
Генератор
35A - 70A

Профиль энергоснабжения

Нормальный и Более интенсивный профили мощности в кВтч, основанные на ежедневном потреблении энергии, которое должно соответствовать генерации.

Аккумуляторный банк должен быть двойной емкости при использовании свинцово-кислотных батарей.

Похоже, ваш браузер не поддерживает новейшие технологии, используйте более новую версию браузера для корректного отображения этого раздела.

Целая система

Взглянем поближе

Как профиль мощности переложить на систему? Вот наша рекомендация для обычной небольшой лодки.

Бортовой аккумулятор:

Загрузка

AC devices

Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Drone batteries

Battery charger

As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.

All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via Bluetooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in voltage.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat engines

Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.

Boat Electronics

A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pump – Bilge, deck wash
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player
  • Bait Tank – Recirculating
  • Electric Fishing Reels/winches

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter

An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.

The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.

Shore Power

Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Примеры системы

Потребление энергии варьируется от лодки к лодке и от владельца к владельцу, даже на небольших лодках. Вот два примера - с нормальным и более интенсивным ежедневным потреблением энергии - так может выглядеть Оптимальный план энергоснабжения для небольшой лодки.

Обратите внимание, что при разработке и установке оптимального решения оказывает влияние множество факторов: ваш специалист Victron с радостью поможет вам в этом.

Используйте более новую версию браузера для корректного отображения подробной таблицы и всего раздела.

Нормальное
Более интенсивное
Открытая моторная лодка, рыбацкая лодка, вейкбордная лодка ± 19-26 футов.
Такая же лодка, но используемая более интенсивно: больше времени в море, больше комфорта или больше людей на борту.
Потребление
Ежедневное потребление энергии
0,6 кВт
1,2 кВт
Пиковая мощность
400 Вт
900 Вт
Сохранение и преобразование
Victron Phoenix
12/250
12/500
BatteryProtect
65 A
Заменено на 12/200 BMS в случае 12,8 В литиевой батареи
100 A
Заменено на 12/200 BMS в случае 12,8 В литиевой батареи
Бортовой аккумулятор
110 Ач 12 В AGM
Или 60 Ач 12,8 В литиевая
220 Ач 12 В AGM
Или 100 Ач - 150 Ач 12,8 В литиевая
BatteryCombiner
Cyrix 120 A
Или 12/200 BMS* в случае 12,8 В литиевой батареи
Cyrix 120 A
Или 12/200 BMS* в случае 12,8 В литиевой батареи
Генерация
Генератор
35 A – 70 A
35 A – 70 A
Номинал берегового канала питания 230 В
16 A
16 A
Зарядное устройство для батареи (от берега)
Зарядное устройство 12 В, 10 A до 15 A Blue Smart
Зарядное устройство 12 В, 20 A до 30 A Blue Smart
Расширения
Возможные расширения
Устройство Battery monitor BMV-712 Smart
Устройство Battery monitor BMV-712 Smart
Показать весь список

Найдите своего местного дилера

Наша хорошо развитая всемирная сеть локальных специалистов Victron призвана помочь найти оптимальное решение для вашей задачи.

Положитесь на наш сервис в любой точке мира

В Victron мы считаем важным, чтобы клиенты получали сопровождение и обслуживались быстро и компетентно. Вот почему наша всемирная сеть Victron Professionals объединяет специалистов с высочайшим уровнем технических знаний, которые максимально быстро и качественно выполняют любые ремонтные работы.

Начинайте или продолжайте свое путешествие, куда бы вы не направлялись!